V M. Boleslavi zahájili výstavu o expedici do Indie před 80 lety

Ve Škoda muzeu v Mladé Boleslavi dnes byla zahájena výstava Indická odysea 1934 k 80. výročí výpravy sedmi českých studentů, kteří cestovali vozy Škoda Popular do Kalkaty. Výstava připomíná také 80. výročí vzniku první sériově vyráběné škodovky, modelu Škoda Popular, řekla ČTK kurátorka výstavy Žaneta Marešová. Výstava potrvá do konce září a její součástí bude také projekce dokumentu, který vznikl z amatérských záběrů dobrodruhů. 

Dnešní vernisáž byla spojená s přednáškou na téma 80. výročí vozů Škoda Popular a startu do té doby nejambicióznější výpravy v dějinách československého motorismu. Pro firmu Škoda, tehdy Akciovou společnost pro automobilový průmysl (ASAP), expedice ve 30. letech vytvořila reklamu, která pomohla automobilce po krizových letech během dvou let vystoupat ze třetího na první místo na domácím trhu. Posílil se také export do evropských i exotických zemí, například do Afghánistánu nebo Siamu. 
    
Sedm studentů se vypravilo čtyřmi vozy z Prahy do Kalkaty a ujeli 15.000 kilometrů za čtyři měsíce. "Vzali si na to čtyři sportovní polokabriolety Škoda Popular 420, které právě sjely z pásu. Fotky jsou velmi zajímavé, protože mají vysokou dokumentární hodnotu. Ve 30. letech se ještě takto fotografický dokument nedělal," řekla Marešová. Návštěvníci na výstavě uvidí zhruba 60 fotografií a dokumentární film z amatérských záběrů z cesty. "Například v Íránu jeli přes poušť, tam je potkala ohromná písečná bouře nebo v Balúčistánu bylo tak horko, že mohli jet jen v noci," dodala Marešová. 
    
Na trasu byla auta lehce upravena, úprava zahrnovala výklopné čelní sklo a stahovací střechu pro lepší odvětrávání, zvětšený zavazadlový prostor, plátěnou plachtu nad střechou na přistínění, přídavné přední otočné světlomety a nádrže na benzin a vodu. Všechna auta se vrátila po expedici v pořádku. Výstavu doplňují informační panely o modelové řadě Škoda Popular. 
    
Model Škoda Ppular uvedl novou generaci automobilů Škoda, navázala na něj Škoda Rapid, Favorit a Superb. Obdobná konstrukce podvozku a pohonu se využívala až do konce 60. let. Popularem jezdil například fotbalista František Plánička, spisovatel Karel Čapek a herečka Olga Scheinpflugová. 
 
zdroj: ČTK