Škodě Auto loni kvůli novým modelům klesl zisk o 23 % na 12 mld. Kč

Automobilce Škoda Auto loni klesl zisk po zdanění o 22,9 procenta na 11,8 miliardy korun. Tržby stouply o 2,2 procenta na 268,5 miliardy korun. Za poklesem zisku stojí vysoké investice do náběhu nových modelů i pokles odbytu na některých trzích. Automobilka loni dodala zákazníkům 920.800 vozů, což je meziroční pokles o dvě procenta. Zástupci firmy to uvedli na tiskové konferenci v Mladé Boleslavi.

Škoda by měla podle finančního ředitele Winfrieda Krauseho za loňský rok i za rok 2014 vyplácet mateřskému koncernu Volkswagen dividendu přes 200 milionů eur, což odpovídá polovině zisku po zdanění.
 
Investice Škody dosáhly v loňském roce 19,6 miliardy korun, což je o sedm procent méně než v roce 2012. Firma loni představila osm nových nebo přepracovaných modelů a postupně je uváděla na trh. Některé trhy nicméně ještě na uvedení nových modelů čekají.
 
"Přes nadprůměrný počet náběhu nových produktů i přes mnohdy silný protivítr z trhů jsme dosáhli druhého nejlepšího prodejního výsledku v historii společnosti, kumulovaný výsledek je o něco nižší než v roce 2012," uvedl předseda představenstva Winfried Vahland. Podle něj už nyní Škoda vyrábí na hranici své kapacity. Automobilka se na exportu ČR podílí více než osmi procenty.
 
Nejsilnějším trhem byla pro Škodu loni opět Čína, kde prodala 227.000 vozů. Proti roku 2012 to byl ale pokles o téměř 9000 aut. V západní Evropě počet prodaných vozů stoupl o tři procenta na 369.600 aut.
 
Nejprodávanějším modelem značky byla opět Škoda Octavia, kterých se loni prodalo téměř 360.000. Pokles o 12,2 procenta byl způsobem přechodem na novou generaci vozu. Na českém, slovenském a polském trhu měla Škoda ze všech automobilek nejvyšší tržní podíl.
 
Letos Škoda prodala za první dva měsíce roku 151.100 vozů, což je meziročně o 10,6 procent více. "Nikdy jsme za první dva měsíce neprodali tolik vozů jako v roce 2014," řekl Vahland.
 
Automobilka nedávno potvrdila, že bude vyrábět ve svém závodě v Kvasinách na Rychnovsku nový vůz. Podle některých zdrojů by tam měla vyrábět model sportovně užitkového vozu (SUV) s pracovním názvem Snowman. Výroba nového vozu povede ke vzniku stovek pracovních míst, investice budou v řádu miliard korun.
 
Ve vrchlabském závodě na Trutnovsku Škoda vyrábí v plné kapacitě 1500 převodovek denně. Automobilka nyní zkoumá, zda bude potřebovat zvýšit kapacitu výroby. Závody Vrchlabí a Kvasiny mají celkem asi 5500 lidí a Škoda je tím v Královéhradeckém kraji největším zaměstnavatelem. Podle předsedy odborů Kovo Miroslava Povšíka by počet zaměstnanců v Kvasinách v případě nezískání výroby nového modelu klesl o 2000 lidí, takto o 400 až 800 lidí počet zaměstnanců naroste.
 
Škoda Auto rozšíří v létě modelovou řadu Octavie o tři nové varianty. Zřejmě v červnu začne nabízet Octavii na zemní plyn a s vrcholnou výbavou verzi Laurin & Klement, v srpnu pak přibude terénní provedení Scout. Na autosalonu v Ženevě Škoda prezentovala také svou designovou studii pětidveřového kupé VisionC. Pro modely Citigo, Rapid Spaceback a Yeti pak připravila sportovní provedení Monte Carlo, které už dříve uvedla pro Fabii. V říjnu by měla Škoda na autosalonu v Paříži uvést novou generaci Fabie. Do roku 2018 chce Škoda prodávat 1,5 milionu aut ročně. Letos by měla poprvé prodat přes milion vozů a výroba v Česku má překročit rekordních 600.000 aut.
 
Počet kmenových zaměstnanců skupiny se loni snížil o 2,4 procenta na 25.758 lidí.
 
zdroj: ČTK